Ontdek in deze gratis gids hoe jij meer rust & overzicht krijgt in jouw drukke bestaan.


Ontdek hoe jij meer
rust & overzicht krijgt in
jouw drukke bestaan!

Download deze gratis gids met simpele stappen die je meteen kunt toepassen. Zodat jij weer tijd hebt voor andere leuke dingen.

Uitstelgedrag aanpakken

Ontdek in dit artikel handige tips hoe jij jouw uitstelgedrag aanpakt.

Uitstelgedrag aanpakken is nog niet zo makkelijk! We hebben er allemaal wel eens last van. Vervelende klusjes waar we geen zin aan hebben. Dagelijkse en routine klusjes die geen uitdaging (meer) hebben. Of moeilijke taken, gesprekken, vervelende telefoontjes of besluiten. Het maakt dat we deze taken steeds maar blijft uitstellen. In dit artikel kijken we naar de oorzaken van uitstelgedrag. Maar nog belangrijker wat je er aan kunt doen. ?

Want uitstel kost tijd en energie!

Het blijft maar in je hoofd malen, elke keer denk je: “oh ja, dat moet ik nog doen, bah.” Allemaal onnodige tijdsbesteding en vervelende onrust in je hoofd waar je alleen maar gestrest van raakt.

Oorzaken uitstelgedrag

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je steeds maar blijft uitstellen.

  • Het kan een enorme klus zijn waar je als een baksteen tegen op ziet.
  • Misschien vind je het moeilijk en maakt de klus jou onzeker.
  • Je hebt helemaal geen doelen. Dan komt alles aan op het laatste moment.
  • Je wordt steeds afgeleid. Dit kunnen mensen zijn, maar vergeet ook je telefoon en e-mail niet.
  • Je bent gestrest en daarom lukt het maar niet om aan het werk te komen.
  • Door saaie en routinematige klusjes lukt het maar niet om ‘zin te maken’.

En zo zijn er natuurlijk nog wel meer oorzaken.

Wat zijn de oorzaken van jouw uitstelgedrag?

Uitstelgedrag overwinnen begint met het achterhalen van de oorzaken. Dan weet je tenslotte hoe je het kunt aanpakken met de tips die ik straks ga geven.

Vraag jezelf af:

  • Wat stel ik uit ?
  • Waarom stel ik het steeds uit?
  • Wat zijn de voordelen van het uitstellen?
  • Wat zijn de nadelen van het uitstellen?
  • Wat kost het uitstellen mij? Vergeet hierbij ook anderen niet. Misschien een collega die op jouw werk wacht voordat zij verder kan. Maar misschien ook je gezin als je wat gestrester bent, omdat je de taak maar niet af krijgt.

Ok, het is dus een vervelend klusje, een moeilijke taak, een grote taak…,maar hoe kom je dan wel op gang?

Uitstelgedrag aanpakken: de 11 tips


Als je jouw oorzaken kent van jouw uitstelgedrag dan kun je aan de slag met verschillende tips.

1. Wat levert het jou op?

Als je jouw uitstelgedrag aan wilt pakken, denk dan aan het voldane gevoel en het plezier dat je straks hebt als je het af hebt.
Vermoedelijk beloon jij je kinderen ook als ze iets goeds gedaan hebben. Waarom zou je zelf niet belonen? Welke beloning ga jij zelf straks geven als je klaar bent?

2. Uitstelgedrag aanpakken: begin gewoon

Tsja ‘duh’. Maar weet je het moet toch gebeuren, dus doe het maar meteen, de hele tijd aan iets vervelends denken is ook zo zonde, toch? Bovendien, hoe eerder je begint hoe eerder je klaar bent. Als je het uitstelt, wordt de klus alleen maar erger, groter, lastiger (in je hoofd). En je werkstapel krimpt ook niet. Gewoon niet nadenken maar doen.

3. Geef jezelf 5 minuten

Doe iets, zodat je in ieder geval begint. Heb je echt geen zin? Spreek met jezelf af dat je het in ieder geval 5 à 10 minuten probeert. Dikke kans dat je het na 5 minuten al weer vergeten bent. Je bent op weg, het einde is in zicht.

4. Zet alle stoorzenders uit

Wil je echt jou uitstelgedrag aanpakken? Als je dan besluit om toch te beginnen dan kan het zijn dat als je gestoord wordt jij een mooi excuus hebt om het vervelende klusje maar meteen te staken. Zorg er dus voor dat dit niet kan. Zet je telefoon, mail, facebook uit / af. Licht je collega’s of gezin in dat je even ongestoord wilt werken.

5. Bereid je goed voor

Je weet al dat je morgenvroeg met die klus wilt beginnen. Er kunnen ook klusjes zijn die wat voorbereidingswerk nodig hebben. Dat kan een hobbel zijn om er dan daadwerkelijk mee te beginnen. Zorg dat je alles bij de hand hebt. Vraag je collega vast om hulp. Leg de avond van te voren alles klaar, zodat je de volgende dag meteen kunt beginnen.

6. Bewaar saaie taken als je een dipje hebt

Is het een saai routine klusje die je met twee vingers in je neus doet? Doe het dan op het moment dat je het minst productief bent en/of erg moe bent.

7. Hak het in stukjes

Is het een hele grote klus waar je als een berg tegen op ziet? Verdeel de klus dan over de hele week. Maak sub taken van je klus en werk er elke dag een uur aan. Zo heb je niet 1 hele vervelende dag, maar elke dag maar een uurtje.

8. Begin met de latstigste taak

Als we veel te doen hebben zijn we nogal eens geneigd om alle makkelijke en snelle klusjes als eerste te doen. Dat streept lekker weg op je ‘to do-lijst’. En dat geeft het gevoel dat je veel doet en flink opschiet. Uit onderzoek blijkt dat je ‘s ochtends het meest productief bent. Doe dan de moeilijke klussen, dan heb je dat gehad en heb je een lekker leeg hoofd.

9. Wat voor gevolgen heeft het als je het weer uitstelt?

Als je het werk uitstelt, verdwijnt of vermindert je verantwoordelijkheid niet. Denk aan de gevolgen die het voor jou heeft: onnodige stress, emotionele spanning, slaapgebrek of misschien krijg je wel last van je buik of hoofdpijn.

Als jij het langer laat liggen dan kan het ook zijn dat anderen er last van hebben. Wat kost het jou en/of de organisatie als je blijft uitstellen? Bedenk ook eens welke voordelen het voor anderen kan opleveren als jij het wel doet.

En denk aan de overuren die je moet maken, omdat de deadline steeds dichter bij komt. Dan moet je in het weekend werken, terwijl de rest van het gezin wat leuks gaat doen!

10. Denk aan de kwaliteit van de taak als je voor de zoveelste keer uitstelt

Als je continu blijft uitstellen dan kan het zijn dat je eigenlijk de deadline niet meer haalt. Je gaat het dan afraffelen en dat heeft gevolgen voor de kwaliteit. Je besteedt er uiteindelijk minder tijd aan dan dat je zou willen. Dus: welke gevolgen heeft je uitstelgedrag voor de kwaliteit?

11. Kijk er anders tegen aan

Heb je geen zin? Weet je, je hebt er nooit zin in. Mijn moeder zei altijd: dan maak je maar zin. Dus begin maar gewoon!

Wil je meer lezen over efficiënt werken?

Help anderen ook naar een gelukkiger & gezonder leven en deel dit artikel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven