Ontdek in deze gratis gids hoe jij meer rust & overzicht krijgt in jouw drukke bestaan.


Ontdek hoe jij meer
rust & overzicht krijgt in
jouw drukke bestaan!

Download deze gratis gids met simpele stappen die je meteen kunt toepassen. Zodat jij weer tijd hebt voor andere leuke dingen.

5 dingen die je moet weten als je een multivitamine koopt

Ontdek in dit artikel waar je op moet letten als je een multivitamine koopt.

Veel mensen kopen een multivitamine om hun weerstand te verhogen. Maar pas op als je er een koopt. Door de bomen kun je het bos vaak niet meer zien. Baat het niet, dan schaadt het niet, gaat niet altijd op. En nog 4 andere dingen die je moet weten als je een multivitamine koopt.

1. De naam multivitamine is misleidend

Dat is mooi, een multivitamine. Ben je met 1 pilletje meteen klaar. En heb je alle vitaminen en mineralen binnen die je nodig hebt. Mis! ? In de meeste multivultamines zit nauwelijks magnesium en calcium en laten we daar nou net veel van nodig hebben. Magnesium gebruikt je lichaam bv. veel meer als je last hebt van stress. Maar magnesium kan ook behulpzaam zijn als je last hebt van krampen in je darmen of als je last hebt van buikkrampen door je menstruatie. Calcium kunnen we weer goed gebruiken voor onze botten.

Zie je op jouw etiket wel calcium en magnesium staan? Kijk even goed naar de hoeveelheden. Vaak is dat maar 5 of 10% van de dagelijkse hoeveelheid die je nodig hebt. Zo lijkt het alsof alles er in zit, maar qua aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is dat dus niet zo!

Kijk ook even naar de dosering. Van sommige multivitamines moet je meerdere tabletten of capsules per dag nemen om aan de adh te komen; pas wel op dat je niet de UL overschrijdt. Meerdere tabletten slikken is trouwens niet slechter.

2. Een multivitamine in een pil of capsule?

De reden dat niet alle vitamines en mineralen in een mutivitamine zitten, is eigenlijk heel simpel. Het past gewoon allemaal niet in 1 capsule. Om toch heel veel in 1 pil te kunnen stoppen, gebruiken ze dus lagere doseringen. Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van hulpstoffen die alles goed samen kunnen persen, zodat het toch in 1 tablet past. Alleen daarom zou ik al een capsule nemen. Maar niet alleen daarom.

3. Toegevoegde hulpstoffen

In sommige multivitamine preparaten worden heel vaak onnodige hulstoffen toegevoegd. Voor wat betreft hulpstoffen kun je al een groot deel omzeilen door vitaminen en preparaten te kopen in een capsule of in poedervorm. Een tablet bevat vaak meer vulstoffen. De vulstoffen in een tablet binden, conserveren, of voegen massa toe aan het supplement en sommige helpen een tablet om sneller uit elkaar te vallen. Sommige tabletten bevatten ook nog eens glansmiddelen.

Andere hulpstoffen die overbodig zijn, of die je gewoon niet mag hebben vanwege jouw allergie of dieet: Lactose, zout, suiker (ook zoetstoffen), gist, tarwe en gluten. Soms worden supplementen lekkerder en aantrekkelijker gemaakt door het toevoegen van geur-, kleur- en smaakstoffen. Dit zie je bijvoorbeeld bij supplementen voor kinderen, waarbij ze op tabletjes moeten kauwen die een lekkere smaak geven.

Of deze stoffen goed of slecht zijn lopen de meningen uiteen. Daar wil ik het nog niet eens over hebben. Zelf hanteer ik altijd de volgende regel: als het niet nodig is waarom dan toevoegen? Je hebt alleen maar meer kans op allergieën en onnodige stoffen die je niet nodig hebt. Bovendien al die mensen met allergieën die al die etiketten moeten lezen of dat ene stofje er nou wel of niet in zit. Laten we hen helpen. Stop het er gewoon niet in.

4. Let op als je last hebt van gevoelloosheid, tintelingen of zenuwpijn in je handen en voeten

Jouw multivitamine zou hier wel eens de boosdoener van kunnen zijn. In veel mutivitamines zit namelijk te veel vitamine B6. De ADH voor vitamine B6 voor volwassenen is 1,5 milligram per dag. De bovengrens is vastgesteld op 25 mg. In heel veel multivitamines is de dosering vele malen hoger. Dat is echt onnodig en dus niet zonder risico’s. Vanaf 1 oktober 2018 is in de warenwet opgenomen dat in supplementen niet meer dan 21 milligram vitamine B6 mag zitten. Het klopt dat dit iets minder is dan de maximale dosis die je op een dag mag hebben. Je eet ten slotte ook nog vitamine B6. Als het goed is.

5. Pas op met magnesium!

Meestal heb je te maken met een duur laxeermiddel.Ik had het al over magnesium. Een stof die we allemaal goed kunnen gebruiken. Zeker in in onze stressvolle maatschappij. In veel multivitamines zit de stof magnesiumoxide. Dit is een slecht opneembare vorm van magnesium. Je plast bijna alles uit zonder wat op te nemen. Magnesium citraat of magnesium tauraat is een betere opneembare vorm. Helaas wel iets duurder. Goedkoop is duurkoop gaat in bijna alle gevallen op voor de multivitamines.

Meer lezen over multivitamine?

Help anderen ook naar een gelukkiger & gezonder leven en deel dit artikel.

Over de auteur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven